ZnajdzParagraf.pl

Programy lojalnościowe typu „premium” i płatne członkostwo – jakie są strategie tego typu programów i dokąd one zmierzają?

Programy lojalnościowe typu „premium” i płatne członkostwo – jakie są strategie tego typu programów i dokąd one zmierzają?

Programy lojalnościowe I płatne członkostwa to nie nowość, te narzędzia sprzedażowe są stare i zakorzenione w kulturze w filozofii sprzedaży od dawna. Obecnie wręcz stały się standardem, który posiada każda większą szanującą się firma. Dzisiejsi konsumenci wymagają tego - chcą płacić za możliwość darmowej dostawy, za zbieranie naklejek, punktów i dodatkowych rabatów, tylko dla członków.

Przykładami programów lojalnościowych typu premium są:

  1. Allegro Smart
  2. Empik Premium
  3. Amazon Prime
  4. BARNES & NOBLE
  5. COM

Segmentacja uczestników jako motywator

Organizatorzy programów lojalnościowych typu premium stosują segmentację rynku jako motywator do działania. Jak można segmentować uczestników? Jednym ze sposobów jest segmentacja na podstawie wartości koszyka zakupowego w określonym przedziale czasowym – im wyższa wartość, tym klient kwalifikuje się do wyższego poziomu członkostwa.

Kolejną możliwością jest płatność za uczestnictwo, na przykład wykupienie subskrypcji, często dobrowolnej, efektem czego są korzyści przewyższające koszt samej subskrypcji. Iną możliwości jest segmentacja na podstawie posiadanych produktów, na przykład na podstawie posiadanych kart płatniczych.

Strategia programów lojalnościowych typu premium

Jaką strategię najczęściej obierają podmioty tworzące programy lojalnościowe i płatne członkostwa dla swoich klientów? Można wymienić ich 5:

  1. Płatne członkostwo – jest to sposób zacieśnienia więzi z klientami związanymi już z daną marką poprzez zaoferowanie im dodatkowych profitów w zamian za określone, stałe opłaty.
  2. Natychmiastowa gratyfikacja – uczestnicy od razu otrzymują obiecane bonusy.
  3. Dodatkowe korzyści inne niż pieniężne – zamiast zniżek oferowane są na przykład uczestnictwo w wydarzeniach czy dodatkowe, ekskluzywne treści w formie chociażby ebooków.
  4. Zasada Pareto.
  5. Partnerstwo z luksusowymi markami – uczestnicy mogą korzystać z usług czy dobór marki, którą wspierają finansowo w postaci płatnego programu lojalnościowego.

Kierunki programów lojalnościowych premium

Programy lojalnościowe i płatne członkostwa wciąż się rozwijają, aby jak najlepiej zaangażować klientów, a przez to – przynosić zyski. Jakie są kierunki tych narzędzi?  Przede wszystkim zaangażowanie klienta.

Płatne programy sprawdzają się lepiej – według badań klienci, którzy decydują się zapłacić za udział w programie, są bardziej lojalni, aktywni i zdeterminowani do działania. Aplikacja mobilna to kolejny istotny kierunek, ponieważ ułatwia ona korzystanie z programu.

Ważne jest również personalizowanie ofert – klient zrozumiany, to klient wierniejszy marce. Programy prowadzone są także w stronę wyjątkowych doznań, co oznacza, że klient w zamian otrzymuje na przykład dedykowaną obsługę, informacje o prestiżowych wydarzeniach czy dostęp do przedsprzedaży biletów, na które czeka.

Spis treści

O autorze