Bezpieczeństwo zabawek  

Wielu rodziców kupując dziecku zabawki, zastanawia się czy są one bezpieczne. Nie wszyscy jednak wiedzą jak to sprawdzić. Okazuje się jednak, że istnieją dyrektywy, regulujące bezpieczeństwo zabawek.

Dyrektywa parlamentu europejskiego i rady 2009/48/we, z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawek ma regulować  poziom bezpieczeństwa zabawek w państwach członkowskich i usunąć przeszkody w handlu zabawkami między państwami członkowskimi. Jej głównym celem jest uregulowanie zasad bezpieczeństwa dotyczące zabawek.

Co określa dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa zabawek?

Dyrektywa  wskazuje:

  • wymagania bezpieczeństwa dotyczące własności fizycznych i mechanicznych,
  • palności,
  • własności chemicznych,
  • elektrycznych,
  • higieny
  • radioaktywności.

 Aby zabawki nie stanowiły zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia 

Według dyrektywy podmioty gospodarcze mające udział w łańcuchu dostaw i dystrybucji powinny podjąć właściwe środki, aby w warunkach normalnego używania zabawki nie stanowiły zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia dzieci. Dyrektywa zapewnia właściwy podział obowiązków odpowiadających roli poszczególnych podmiotów w procesie dostaw i dystrybucji. Dyrektywa ustanawia zasady dotyczące zabawek, jak i swobodnego przepływu w UE.

Jakie ostrzeżenia?

Co wydaje się najważniejsze, z punktu widzenia rodzica to ostrzeżenia, które zamieszczane są na zabawkach. Według dyrektywy  jeśli jest to konieczne, na zabawkach należy umieszczać właściwe ostrzeżenia. Na zabawkach nie umieszcza się jednak ostrzeżenia szczegółowego lub ostrzeżeń szczegółowych. Producent ma umieszczać ostrzeżenia w sposób wyraźnie widoczny, łatwo czytelny, zrozumiały oraz dokładny na zabawce, na przymocowanej etykiecie lub na opakowaniu i, jeśli stosowne, w instrukcji użytkowania załączonej do zabawki. Jeśli oznaczenie jest stosunkowo duże, do małych zabawek, które są sprzedawane  bez opakowania przymocowane są odpowiednie ostrzeżenia. Ostrzeżenie zawsze poprzedza się słowami „Ostrzeżenie” lub „Ostrzeżenia”. Na zabawce, jako ostrzeżenie wskazany powinien być też minimalny i maksymalny wiek użytkownika.

W jakim języku?

Od państwa członkowskiego zależy w jakim jeżyku zapisane zostanie ostrzeżenie. Ostrzeżenie i instrukcje dotyczące bezpieczeństwa mogą być zapisane w jednym lub kilku językach łatwo zrozumiałych dla konsumentów, określonych przez to państwo członkowskie.

 

Podstawa prawna:

  • dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/we, z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawek.

 

Żaneta Pilarska-Czeluśniak
Żaneta Pilarska-Czeluśniak
Dziennikarz i redaktor, od lat związana z branżą prawniczą i finansową.

więcej porad

Zakupy przez Internet

Osobie, która zawiera umowę kupna-sprzedaży na odległość, poza lokalem przedsiębiorcy, czyli poza jego sklepem czy biurem, przysługują dodatkowe prawa wynikające z  przyjętej dyrektywy prawa unijnego. Osoba sprzedająca przez Internet musi się zatem liczyć z dodatkowymi obowiązkami, które nie są nałożone na sprzedawców w sklepach tradycyjnych. Wyczerpujące informacje Robiąc zakupy drogą internetową powinniśmy otrzymać wyczerpujące informacje odnośnie zakupu. Sprzedawca powinien przekazać informacje o swoich danych, czyli: nazwę, adresu, szczegóły dotyczące rejestracji firmy. Ponadto należy przekazać  informacje o właściwościach towaru lub usługi. Kupujący musi otrzymać informacje o sposobie zapłaty jak i łącznej cenie (w tym opłatach pocztowych i podatkach), jakie poniesie. Zakomunikowany musi być również jasno termin i sposób dostawy towaru, informacja o prawie do odstąpienia od umowy, miejscu i sposobie składania reklamacji. Wszelkie te informacje muszą być potwierdzone na piśmie. 14 dni na odstąpienie od umowy W odróżnieniu od zakupów stacjonarnych, konsument ma prawo do odstąpienia od umowy, bez podania przyczyn. Klient ma 14 dni od otrzymania towaru, może bez podania przyczyn odstąpić od umowy. W takim przypadku powinien on odesłać towar, w stanie niezmienionym. Sprzedawca zobowiązany jest zwrócić konsumentowi pieniądze. Zwrot towaru Sprzedawca ma jednak prawo w niewielkim stopniu zmienić warunki oferowanej sprzedaży. Klient powinien przed zakupem zapoznać się z tymi warunkami, tak aby nie być zaskoczonym w razie odmowy przyjęcia przez sprzedawcę zwracanego towaru. Pamiętajmy, że  prawo odstąpienia nie przysługuje m.in. w przypadku dostawy prasy, usług w zakresie gier hazardowych oraz dostawy towarów i usług wyprodukowanych „na miarę”. Termin do odstąpienia od umowy może ulec przedłużeniu do 12 miesięcy W przypadku  nie powiadomienia klienta o prawie do odstąpienia, lub gdy sprzedawca nie potwierdzi na piśmie choćby jednej z informacji o prowadzonej działalności i prawach, termin do odstąpienia od umowy ulega przedłużeniu nawet do 12 miesięcy. Termin ten liczony jest od następnego dnia po upływie 14-dniowego terminu na zwrot.  Pamiętajmy, że termin dziesięciodniowy, jak i trzymiesięczny, w którym konsument może odstąpić od umowy, liczy się od momentu wydania rzeczy, natomiast gdy umowa dotyczy świadczenia usługi  od dnia jej zawarcia. Produkt wadliwy Pamiętajmy jednak, że wymienione powyżej warunki nie dotyczą produktów wadliwych.  W tym przypadku procedura jest zgodna z zasadami udzielonej klientowi gwarancji lub z warunków ustawowej rękojmi,  czyli niezgodnością towaru konsumpcyjnego z umową. Jeśli potrzebujesz obsługi prawnej z zakresu obsługi sklepu internetowego <- koniecznie kliknij tutaj.   [informacja]Podstawa prawna: dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE, z dnia 25 października 2011 r., w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.[/informacja]  

Jak powinny być zorganizowane podróże i wycieczki?

Rada Wspólnot Europejskich ustanowiła wspólne reguły dotyczące imprez turystycznych, aby usunąć przeszkody i tym samym stworzyć wspólny rynek w sferze usług. Dzięki temu, podmioty gospodarcze mogą świadczyć usługi w pozostałych Państwach Członkowskich, a konsumenci mogą czerpać korzyści z porównywalnych warunków zakupu we wszystkich krajach UE. Wzięto także pod uwagę, że rozbieżności w przepisach chroniących konsumentów w poszczególnych Państwach Członkowskich odstraszają konsumentów z jednego Państwa Członkowskiego od dokonywania zakupu imprez turystycznych w innym Państwie Członkowskim. Podanie odpowiedniej informacji  Pierwsza istotna  informacją dla organizatorów wycieczek, wczasów, sprzedawców jest to, że muszą oni podawać informacje w materiałach opisowych dotyczących imprezy nie wprowadzając w błąd. Wszelkie broszury powinny zawierać rzetelne informacje.Klientowi należy przedstawić urzędowe potwierdzenie warunków umowy mające zastosowanie do imprezy turystycznej. Najlepiej, aby postanowienia umowy były sporządzone na piśmie. Klient powinien otrzymać kopię takiego dokumentu. Możliwość przeniesienia rezerwacji  Pamiętajmy, że klient, w określonych okolicznościach powinien mieć możliwość przeniesienia rezerwacji na inną osobę. Cena  Jednak cena, która została wcześniej zawarta w umowie nie powinna ulegać zmianie. Wyjątkiem są sytuacje, gdy ta zmiana jest wyraźnie przewidziana w umowie. Odstąpienie od umowy  W umowie powinny być też nakreślone sytuacje, w których klient może z umowy z zrezygnować. Podobnie jasno określone powinny być sytuacje, kiedy to organizator imprezy odwołuje ją przed uzgodnioną datą. Podróże i wycieczki - obowiązki organizatora   Organizator powinien być odpowiedzialny za właściwe wykonanie zobowiązań wynikających z umowy. Ponosi on odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną konsumentowi z tytułu niewykonania lub niewłaściwego wykonania umowy, za wyjątkiem sytuacji gdy wykonanie umowy nie wynika z jego winy ani z winy innego usługodawcy. Ponadto w umowie powinny zostać zawarte pewne porozumienia w zakresie informowania konsumentów i rozpatrywania reklamacji. Co powinna zawierać umowa pomiędzy biurem podróży, a podróżnym:  cel podróży i, jeżeli przewidziane są terminy pobytu, właściwe terminy wraz z datami pobytu; środki, cechy i kategorie transportu; daty oraz miejsca wyjazdu i powrotu; w przypadku gdy impreza zawiera zakwaterowanie - jego lokalizacja, kategoria turystyczna lub poziom komfortu, najważniejsze cechy, zgodność z zasadami danego Państwa Członkowskiego oraz rozkład posiłków; jeżeli do odbycia imprezy wymagana jest minimalna liczba uczestników - nieprzekraczalny termin, w jakim konsument powinien zostać poinformowany o odwołaniu podróży; trasa podróży; zwiedzanie, wycieczki lub inne usługi, które są włączone w ogólną, uzgodnioną cenę imprezy; nazwa i adres organizatora, punktu sprzedaży detalicznej oraz w razie potrzeby ubezpieczyciela; cena imprezy, wskazanie możliwości zmiany ceny na podstawie art. 4 ust. 4 i określenie opłat, podatków i narzutów obciążających usługi (opłaty lotniskowe, opłaty za wejście na pokład i zejście na ląd w portach oraz na lotniskach, opłaty turystyczne), jeżeli takie koszty nie są uwzględnione w cenie imprezy; harmonogram i sposób płatności; szczególne wymagania, o których konsument poinformował organizatora i/lub punkt sprzedaży detalicznej podczas dokonywania rezerwacji, a które zostały zaakceptowane przez obie strony; terminy składania przez konsumenta skarg dotyczących niewykonania lub niewłaściwego wykonania umowy.   [informacja]Podstawa prawna: U. C 96 z 12.4.1988, str. 5. U. C 69 z 20.3.1989, str. 102 oraz Dz.U. C 149 z 18.6.1990. U. C 102 z 24.4.1989, str. 27. U. C 165 z 23.6.1981, str. 24. U. C 115 z 30.4.1984, str. 1. U. C 118 z 7.3.1986, str. 28. dyrektywa Rady z dnia 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek (Dz.U.UE L z dnia 23 czerwca 1990 r.)[/informacja]