Zakaz palenia tytoniu i wyrobów tytoniowych a prawo

Przez dziesięciolecia palenie papierosów nie było zabronione prawem. Ten stan rzeczy uległ jednak zmianie. Wprowadzenie rygorystycznych przepisów miało jeden prosty cel: ograniczenie palenia papierosów w przestrzeni publicznej, co oznacza wiele korzyści - w tym na przykład zmniejszenie zjawiska biernego palenia (według badaczy może być ono nawet bardziej szkodliwe niż palenie czynne). Dowiedz się więcej na ten temat, czytając poniższy tekst.

Zakaz palenia tytoniu i wyrobów tytoniowych — jaka jest podstawa prawna?

Jeśli chodzi o zakaz palenia papierosów w miejscach publicznych, to podstawą prawną w tym przypadku jest ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. 1996 Nr 10 poz. 55).

Już na wstępie, przed treścią pierwszego artykułu tego aktu prawnego można przeczytać, że działania prewencyjne wprowadza się „W celu przeciwdziałania uzależnieniu od używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ochrony zdrowia przed jego następstwami”.

Gdzie nie można palić papierosów?

Jeśli obawiasz się złamania prawa, zapewne zadajesz sobie pytanie: „gdzie nie można palić papierosów?”. Musisz wiedzieć, że nie można palić wyrobów tytoniowych między innymi w takich miejscach jak:

  • zakłady lecznicze publicznej ochrony zdrowia,
  • jednostki organizacyjne, których funkcjonowanie jest regulowane przez przepisy z zakresu prawa oświatowego,
  • pomieszczenia zakładu pracy,
  • teren uczelni wyższej,
  • obiekty kulturalne (teatry, muzea, wystawy),
  • obiekty rozrywkowe i gastronomiczne (kawiarnie, restauracje itp.),
  • transport publiczny- autobusy, pociągi, ale także obszar przystanków i dworców kolejowych,
  • obiekty przeznaczone dla dzieci,

oraz wiele innych.

Czy to oznacza, że nie można palić papierosów właściwie nigdzie poza zaciszem domowym? Niekoniecznie — obecnie obowiązujące przepisy dopuszczają palenie papierosów w większości wymienionych miejsc, w tym na przykład na terenie zakładów pracy oraz uczelni wyższych. Ważne jest jednak, by palenie papierosów odbywało się w specjalnie przeznaczonych do tego miejscach.

W tym celu właściciel obiektu może przeznaczyć jedno pomieszczenie na palarnie, przy czym pomieszczenie powinno być wyposażone w odpowiedni system wentylacji.

Zakaz palenia — jakie sankcje grożą w przypadku łamania przepisów?

W przypadku łamania zakazu osoba paląca papierosy w przestrzeni publicznej musi liczyć się z groźbą nałożenia mandatu przez służby mundurowe. Podstawowa kara w tym przypadku wynosi pięćset złotych.

Współpraca
Współpraca
Artykuł sponsorowany - tekst partnera.

więcej porad

Alkomat na komisariacie – czy można zbadać się na komendzie?

Jak wygląda badanie alkomatem na komendzie w 2022 roku? Badanie alkomatem przez funkcjonariusza policji ma na celu zbadanie poziomu alkoholu w wydychanym powietrzu, a co za tym idzie, zbadanie stanu trzeźwości kierowcy. Jak wspomnieliśmy badanie alkomatem, może zostać przeprowadzone na komendzie. [reklama-ads] Już przed 2022 rokiem pojawiła się taka możliwość, a niekiedy chętnych było na tyle dużo, że zdecydowanie lepszym rozwiązaniem okazywała się inwestycja w alkomat osobisty. Warto również wspomnieć, że w niektórych przypadkach funkcjonariusz policji może odmówić wykonania pomiaru stężenia alkoholu, jednak takie sytuacja zdarza się sporadycznie. Nie istnieje bowiem żaden przepis prawny jasno i bezpośrednio nakazujący policji do udostępnienia alkomatu na żądanie. Decydując się na badanie alkomatem na policji, należy pamiętać, że w celu dotarcia na komisariat nie wolno wsiadać za kółko. Najlepiej poprosić o to osobę z rodziny lub grona przyjaciół. Po stawieniu się na policji należy podać cel wizyty, a następnie okazać dowód osobisty w celu potwierdzenia tożsamości. Po sporządzeniu stosownego protokołu funkcjonariusz przyniesie urządzenie wraz z nowym ustnikiem. Gdy wynik będzie świadczył o przekroczeniu dopuszczalnej ilości promili, należy wrócić do domu w towarzystwie drugiej osoby, która wcześniej pełniła rolę kierowcy. [reklama-ads] Badanie alkomatem na policji - dlaczego warto? Zastanawiasz się, dlaczego badanie alkomatem na policji uchodzi za dobre rozwiązanie, w szczególności, że pierwsze skojarzenia, jakie przychodzą Ci na myśl to ryzyko i mandat? Nic z tych rzeczy. Jeśli nie posiadasz alkomatu osobistego pod ręką, zdecydowanie lepiej odwiedzić komisariat policji i upewnić się o swojej własnej gotowości do jazdy. Jest to odpowiedzialne i rozsądne podejście, które pozwoli Ci zadbać o bezpieczeństwo swoje, pozostałych pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego. Alkohol to czynnik, który przyczynia się do ograniczenia widoczności i spowolnienia ruchów kierowcy. Niespodziewany brak kontroli nim spowodowany może przyczynić się do niemałego uszczerbku na zdrowiu, a nawet wypadku ze skutkiem śmiertelnym. Badanie alkomatem na komendzie w 2022 roku pozwoli Ci na zweryfikowanie stanu trzeźwości, tym samym będziemy mogli upewnić się, czy aby na pewno jesteś w pełni gotowi prowadzić samochód. Osobisty alkomat a wizyta na komisariacie [reklama-ads] Alternatywą dla badania alkomatem na policji jest inwestycja w alkomat osobisty. Decydując się na taki zakup, należy dokładnie zapoznać się z dostępnymi ofertami i postawić na producenta profesjonalnego, a co najważniejsze, godnego zaufania. W PROMILER oferujemy alkomaty z technologią policyjną. Wśród nich znajdziesz zarówno alkomaty osobiste, jak i specjalistyczne, wyróżniające się precyzyjnym działaniem oraz solidnym wykonaniem. Nasza oferta jest niezwykle zróżnicowana, dzięki czemu każdy klient znajdzie u nas profesjonalny alkomat na miarę swoich potrzeb. Świetną propozycją są kompaktowe alkomaty osobiste, takie jak model AL 8000 PLUS, AL 9000 LITE oraz iSOBER 30, które z powodzeniem zmieszczą się w kieszeni oraz niewielkiej torebce. Dzięki temu urządzenie będziesz mógł zabrać ze sobą dosłownie wszędzie - nie tylko w daleką podróż, ale przede wszystkim na zakrapianą uroczystość, dbając o bezpieczeństwo swoje i pozostałych pasażerów. Podobne wzory pism: Wniosek o skrócenie zakazu prowadzenia pojazdów wzór [reklama-ads]

Google AdSense a obowiązek podatkowy

Google AdSense jest to program reklamowy wyświetlający na stronach internetowych kontekstowe reklamy tekstowe, bannery oraz reklamy wideo. Jak wskazuje sam właściciel serwisu system ten umożliwia wydawcom zarabianie na treściach online. AdSense dopasowuje reklamy do strony www na podstawie jej zawartości i użytkowników, którzy ją odwiedzają. Reklamy są tworzone i opłacane przez reklamodawców promujących swoje produkty. [reklama-ads] Google AdSense – czy to przychód? Jak zostało wskazane Google Adsense to system umożliwiający zarabianie na reklamach wyświetlających się na stronie internetowej. Właściciel serwisu – nie zależnie czy przedsiębiorca czy osoba prywatna – udostępniania reklamodawcom powierzchnie pod publikację reklam, w zamian za wypłatę wynagrodzenia za kliknięcia w okienko reklamowe. Na koniec miesiąca, po przekroczeniu kwoty co najmniej 300 zł, Google przelewa na rachunek bankowy właściciela serwisu wynagrodzenie. Kwota ta stanowi przychód podatkowy, który należy rozliczyć. Gogle AdSense – działalność gospodarcza a podatek Nie jest powiedziane, że każdy zysk osiągnięty z Google AdSense przez przedsiębiorcę będzie stanowiło przychodów z działalności gospodarczej. Będzie tak o ile strona internetowa jest prowadzona w celu reklamowania działalności czy stanowi miejsce jej prowadzenia (np. sklep internetowy). Jeżeli dana osoba prowadzi działalność budowlaną, a serwis www jest o tematyce kulinarnej, zysk z AdSens nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej. Jeżeli jednak system reklam Google jest wykorzystywany w związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa, uzyskiwanie przychodów z AdSense należy kwalifikować do przychodów z działalności gospodarczej. Przychody rozliczanie są wówczas jako „eksport usług” świadczony na rzecz kontrahenta z UE. [reklama-ads] [rada]Jeżeli przedsiębiorca zarabia na Google AdSense powinien on dopisać do PKD firmy kody związane ze świadczeniem usług reklamowych.[/rada] AdSense a VAT Klienci Google mający swoją siedzibę w Unii Europejskiej są obsługiwani Google Ireland Ltd. z siedzibą w Irlandii. Aby zatem móc wykonywać usługę na rzecz reklamodawców przedsiębiorca musi posiadać statusu podatnika VAT-UE i legitymować się numerem NIP-UE. [rada] Numer VAT Google Ireland Limited: IE 6388047V. Adres: Gordon House, Barrow Street, Dublin 4.[/rada] Zgodnie z prawem unijnym udostępnianie powierzchni reklamowej w sieci stanowi usługę elektroniczną, dla której miejscem jej świadczenia jest miejsce, w którym usługobiorca ma siedzibę działalności gospodarczej. W związku z powyższym to na firmie Google ciąży obowiązek rozliczenia podatku VAT. [reklama-ads] Dzięki temu przedsiębiorca nie musi odprowadzać podatku VAT od przychodu uzyskanego z Google AdSense. Dodatkowo jeśli przedsiębiorca dokonał jakiś nakładów, aby móc wykonywać usługę dla Googla, ma prawo zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodu i odliczyć od nich VAT. Omawianą usługę wykazuje się w deklaracji VAT-7 lub VAT-7K za okres w którym usługa była świadczona, wskazując ją w sekcji „dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju”. Po okresie w którym rozliczana była usługa konieczne jest złożenie również deklaracji podsumowującej VAT-UE. [rada]Od 2022 roku deklarację VAT UE składa się do 25. dnia następnego miesiąca.[/rada] Rozliczenie przychodu przez przedsiębiorcę Wbrew pozorom rozliczenie przychodu z Google AdSense nie jest skomplikowane. Przedsiębiorca ma obowiązek wystawienia dla Google Ireland Limited fakturę sprzedażową na kwotę netto, bez wykazywania stawki i kwoty podatku VAT. Kwota widniejąca na rachunki w całośći stanowi przychód opodatkowany podatkiem dochodowym. [reklama-ads] Należy pamiętać, że faktura powinna zawierać oznaczenie „np” -  usługa nie podlega opodatkowaniu w Polsce oraz adnotację „odwrotne obciążenie” – oznacza to, że podatek od towarów i usług rozlicza nabywca usługi, tj. Google. Usługę AdSense ujmuje się następnie w Księdze Przychodów i Rozchodów z datą, w której powstałby obowiązek rozliczenia podatku, gdyby usługa ta były świadczone w kraju, tj. z chwilą wykonania usługi. Fakturę należy wystawić do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym usługa została wykonana. Jeżeli rachunek nie został wystawiony w tym okresie fakturę można wystawić w terminie późniejszym. Ważne, aby była ona wystawiona w roku podatkowym świadczenia usługi. Nie ma obowiązku przesyłania faktury usługobiorcy – Google. Dokument należy przechowywać natomiast na potrzeby ewentualnej kontroli podatkowej. [uwaga]Czytaj też: Ban od Google – za co i jak go anulować?[/uwaga] Google AdSense a osoba prywatna [reklama-ads] Może zdarzyć się również tak, że strona internetowa będzie prowadzona przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Nie ma wówczas przeciwskazań, aby to osoba prywatna uzyskiwała przychód z reklam wyświetlanych na stronie internetowej. Takie przychody jednak również należy rozliczyć. Przychód z Google AdSense ująć należy w rocznym zeznaniu podatkowym jako przychody z „innych źródeł”. Przychód taki należy opodatkować według skali podatkowej. Przy rozliczeniu można uwzględnić kwotę wolną od podatku oraz ewentualne kosztu uzyskania przychodu. Nie ma przy tym konieczności opłacania miesięcznych zaliczek podatkowych (PIT). Podatek do zapłaty wynika z zeznania rocznego. [rada]Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT ani składać deklaracji VAT oraz rejestrować się jako podatnicy VAT-UE.[/rada] [reklama-ads]