Sprzedaż mieszkania z kredytem hipotecznym – jak tego dokonać?

Rok 2020 nie rozpieszczał, za równo po stronie zdrowotnej, jak również tej materialnej. Wiele osób straciło stałe źródło utrzymania, zostało zmuszonych do zaciągnięcia pożyczki, czy też zastanawia się nad ogłoszeniem upadłości. W niektórych wypadkach – przy poważnych problemach finansowych – warto rozważyć spieniężenie posiadanego majątku. Sprzedaż mieszkania może okazać się dobrym pomysłem, gdyż wartość nieruchomości cały czas utrzymuje się na wysokim poziomie.
sprzedaż mieszkania

W przeważającej ilości przypadków Polacy, którzy zdecydowali się na zakup własnych „czterech kątów”, dokonali tego, posiłkując się kredytem hipotecznym. Na szczęście sprzedaż mieszkania z hipoteką nie jest zabroniona i może tego dokonać każdy właściciel tego rodzaju nieruchomości.

Wynika to z faktu, iż pomimo zabezpieczenia spłaty zobowiązania wpisem hipotecznym na rzecz banku, to kredytobiorca jest właścicielem nieruchomości już od samego początku (mimo braku całościowej spłaty kredytu).

Sprzedaż mieszkania z kredytem hipotecznym – wymagane dokumenty

W pierwszej kolejności, aby w ogóle móc wystawić ogłoszenie o sprzedaży mieszkania, jego właściciel powinien posiadać informacje o stanie zadłużenia nieruchomości. W celu uzyskania takich danych należy udać się do oddziału banku, który obsługuje kredyt na mieszkanie. Bank wydaje kredytobiorcy dokumentacje wraz z opinią w przedmiocie warunków spłaty zobowiązania.

W treści owego zaświadczenia o stanie zadłużenia bank przedstawia takie dane jak::

  • dane kredytobiorcy;
  • wysokość kwoty kredytu hipotecznego, wraz z odsetkami, prowizjami i opłatami;
  • numer rachunku do spłaty wierzytelności;
  • termin spłaty kredytu (harmonogram spłaty).

Przyszły sprzedawca powinien wystąpić również o promesę, czyli oświadczenie banku, że zgodzi się on na wykreślenie hipoteki po uregulowaniu kredytu. Promesa, co do zasady, jest ważna 30 dni od daty wystawienia.

Zazwyczaj do otrzymania wyżej wskazanej promesy, konieczne będzie przedstawienie kredytodawca przedwstępnej umowy sprzedaży nieruchomości. Umowa ta może zostać sporządzona w formie pisemnej, pisemnej z notarialnie potwierdzonymi podpisami, lub tez w formie aktu notarialnego.

Nie należy się obawiać kosztów sporządzenia umowy przedwstępnej u notariusza. Co do zasady, w razie następczego podpisania umowy przyrzeczonej u tego samego notariusza, taksa notarialna opłacona za umowę przedwstępną, zostanie zaliczona na poczet umowy głównej.

Sprzedaż mieszkania z kredytem hipotecznym – jak wygląda procedura?

Na dobrą sprawę, sama procedura sprzedaży nieruchomości z obciążeniem hipotecznym nie powinna przysporzyć sprzedawcy zbyt dużo kłopotów. Całą procedurę możemy streścić do sześciu kroków:

1 krok – sprzedawca udaje się do placówki banku będącego kredytodawcą, w celu uzyskania zaświadczenia na temat aktualnego zadłużenia z tytułu kredytu wraz z odsetkami;

2 krok  – sprzedawca wystawia ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości – poszukiwania kupca może podjąć się na własną rękę lub powierzyć to zadanie agencji nieruchomości;

3 krok – po znalezieniu kupca, strony spisują przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości;  

4 krok – sprzedawca uda się do banku z wnioskiem o wydanie bankowej promesy w przedmiocie wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości;

5 krok – strony zawierają umowę sprzedaży nieruchomości – umowa ta musi zostać zawarta w formie aktu notarialnego;

6 krok – sprzedawca ponownie udaje się do banku z wnioskiem o wydanie zgody na zwolnienie hipoteki – pismo to należy przekazać kupującemu nieruchomość.

 

sprzedaż mieszkania

Sprzedaż mieszkania z kredytem hipotecznym w walucie obcej – czy możliwe?

Sprzedaż mieszkania z kredytem hipotecznym w walucie obcej jest jak najbardziej możliwa. Jednakże należy mieć na uwadze, iż bank przeliczy zobowiązanie kredytobiorcy po aktualnym kursie walutowym. Może się też zdarzyć tak, że bank pozwoli klientowi spłacić dług bezpośrednio w walucie kredytowania.

Co z odsetkami kredytowymi i innymi opłatami?

Jak wiadomo banki nie działają pro bono, często nie działają nawet zgodnie z prawem konsumenckim, toteż kredyt hipoteczny obłożony jest wysokimi odsetkami. A co dzieje się z tymi odsetkami przy sprzedaży nieruchomości przed spłaceniem kredytu?

W sytuacji sprzedaży nieruchomości obciążanej hipoteką bank dokonuje proporcjonalnej redukcji odsetek (oraz innych kosztów, jeżeli takie istnieją).

Sprzedaż nieruchomości obciążonej kredytem, dla kredytobiorcy znaczy tyle, co wcześniejsza spłata kredytu. Niektóre instytucje przewidują w takim wypadku prowizję za wcześniejszą spłatę. Jeżeli wiec mieszkanie zostanie sprzedane (tj. spłacone) przed upływem 3 lat, bank może naliczyć opłatę, nie wyższą, niż 3% spłacanej kwoty.

Kiedy sprzedawca zapłaci podatek dochodowy?

Decydując się na sprzedaż nieruchomości z kredytem, trzeba pamiętać, że fiskus nie śpi. Jeżeli sprzedaż mieszkania nastąpi przed upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, urząd skarbowy będzie domagał się zapłaty podatku dochodowego w wysokości 19%. 

Jak sama nazwa wskazuje, chodzi tu o dochód, czyli zysk, tak więc podstawę opodatkowania wyliczamy poprzez odjęcie od przychodu kosztów jego uzyskania. 

Obowiązku podatkowego można uniknąć, jeżeli środki pozyskane ze sprzedaży mieszkania, sprzedawca przeznaczy na własne cele mieszkaniowe. Urząd Skarbowy za takie cele uznaje również spłatę kredytu bankowego na zakup własnego mieszkania.

Sprzedaż mieszkania z kredytem hipotecznym a MdM

W trakcie trwania programu „Mieszkanie dla Młodych” wiele młodych osób, przy pomocy rodziców, decydowało się na zakup mieszkania. Niejednokrotnie później się okazywało, iż spłata takiej nieruchomości przewyższa możliwości rzeczonej młodej osoby. Co w takiej sytuacji? Czy takie mieszkanie można sprzedać?

Owszem, można sprzedać, można też je wynająć. Jednakże trzeba najpierw odczekać okres 5 lat od dnia podpisania umowy o kredyt hipoteczny z pomocą MDM. Złamanie przepisów regulujących program MdM jest jednoznaczne z koniecznością zwrotu dotacji.

Kwota wymagana do zwrotu zostaje ustalona po przeliczeniu proporcjonalnego niekorzystania z lokum w stosunku do okresu 5 lat. Wysokość zwrotu ustalana jest na podstawie iloczynu kwoty dofinansowania oraz wskaźnika stanowiącego iloraz liczby miesięcy pozostających do zakończenia okresu 5 lat i liczby 60 odnoszącej się do 60 miesięcy trwania okresu ochronnego. 

Przykład:

Pan Jan kupił mieszkanie przy pomocy programu MdM. Po 3 latach od zakupu Pan Jan stracił pracę i okazało się, że nie stać go na utrzymanie nieruchomości. Pan Jan zdecydował się sprzedać mieszkanie.

Sprzedaż nastąpił po 3 latach od podpisania umowy o kredyt hipoteczny z pomocą MDM. Oznacza to, że Pan Jan będzie musiał zwrócić 40% wartości otrzymanej dotacji (5 lat = 60 miesięcy; 3 lata = 36 miesięcy; 60 – 36 = 24; 24*100%/60 = 40%).

Sprzedaż mieszkania z kredytem hipotecznym – reasumując

Sprzedaż mieszkania z kredytem hipotecznym w swojej mechanice nie jest nazbyt skomplikowane. Dodatkowo bank, mając na uwadze złą sytuację materialną kredytobiorcy, będzie bardziej preferował jednorazową spłatę kredytu, przy mniejszym zarobku, aniżeli większy dochód obwarowany wysokim ryzykiem.

Problemem może okazać się znalezienie kupca. Rynek nieruchomości jest przesycony, przez co wybór ogromny. Aby kupiec zdecydował się na mieszkanie zabezpieczone kredytem, najprawdopodobniej sprzedawca będzie musiał sporo opuścić z ceny.

Z drugiej jednak strony, ceny nieruchomości przez ostatnie lata wywindowały. Dzięki czemu obecne 10 letnie mieszkania potrafią przebijać ceną dawne lokale deweloperskie. Tak więc sprzedaż mieszkania obciążonego kredytem, niekiedy może przynieść sprzedawcy zysk.

Podobne wzory pism:

Bartosz Piech
Bartosz Piech
Prawnik specjalizujący się w prawie korporacyjnym oraz prawie zamówień publicznych.

więcej porad

Ogłoszenie upadłości w czasach Covid-19

Pamiętaj, że z każdym działaniem dotyczącym ogłoszenia upadłości, nie tylko przez okres pandemii Covid-19, warto poczekać. Ryzyko co do dalszych postępowań istnieje zawsze, teraz kiedy nasza sytuacja jest naprawdę wyjątkowa, wdrożenie procedury upadłościowej może być nieskuteczne nie tylko z naszego punktu widzenia, ale też całej gospodarki. Jak powinniśmy zachować się w takiej sytuacji? [reklama-ads] Ważne, abyś zbadał (i tutaj nie wymaga to pomocy doradcy restrukturyzacyjnego) czy wystarczającą jest w Twoim przypadku restrukturyzacja operacyjna (czyli sądowa). W drugiej kolejności istotne są dla nas instrumenty prawa restrukturyzacyjnego. Jeżeli te działania były nieskuteczne- wtedy zastanawiamy się nad wnioskiem o ogłoszenie upadłości. Co to jest restrukturyzacja operacyjna? Na taką restrukturyzację składają się: optymalizacja kosztów, ewentualna optymalizacja zatrudnienia i cięcia wszystkich kosztów, które są zbędne w tej nadzwyczajnej sytuacji. Poza taką listą opcji możemy skorzystać z instrumentów prawnych tradycyjnych (czyli te, które nie znajdują się w prawie restrukturyzacyjnym ani upadłościowym). Co mamy do wyboru? ugody z wierzycielami;  prolongata spłat; porozumienia, które zawarte z wierzycielami; układy ratalne z wierzycielami publicznoprawnymi; porozumienia z bankami – zgodnie z komunikatem Związku Banków Polskich możemy się ubiegać o odroczenie płatności kredytu;  instrumenty, które są zapowiadane; instrumenty pożyczkowego finansowania.  [reklama-ads] O czym musimy pamiętać? Najważniejszą na ten moment dla Ciebie kwestią jest racjonalne dysponowanie środkami, które posiadasz. Skup się na istotnych wierzycielach, którzy są niezbędni, np. pracownicy i dąż do jak najbardziej ugodowego załatwienia sprawy. Pamiętaj, że wszyscy tak naprawdę "jedziemy na tym samym wózku”. Z czego możemy skorzystać prowadząc postępowanie restrukturyzacyjne? Postępowanie o zatwierdzenie układu (PZU) -  opiera się ono na własnych działaniach i inicjatywie dłużnika, a udział sądu jest minimalny. W toku tego postępowania dłużnik w celu zawarcia układu z wierzycielami samodzielnie zbiera głosy od wierzycieli oddawane na kartach do głosowania. Skuteczne przeprowadzenie postępowania zależy więc od sprawnej współpracy dłużnika z jego wierzycielami oraz zdolności dłużnika do przekonania i zaktywizowania wierzycieli. Przyspieszone postępowanie układowe- jest ro­dza­jem po­stę­po­wa­nia re­struk­tu­ry­za­cyj­ne­go, któ­re umoż­li­wia dłuż­ni­ko­wi za­war­cie ukła­du z wie­rzy­cie­la­mi po spo­rzą­dze­niu i za­twier­dze­niu spi­su wie­rzy­tel­no­ści w uprosz­czo­nym try­bie. Mo­że być ono pro­wa­dzo­ne wo­bec dłuż­ni­ka niewy­pła­cal­ne­go lub za­gro­żo­ne­go nie­wy­pła­cal­no­ścią, tyl­ko wte­dy, kie­dy su­ma wie­rzy­tel­no­ści spor­nych upraw­nia­ją­cych do gło­so­wa­nia nad ukła­dem nie prze­kra­cza 15%.  Ten ro­dzaj postępo­wa­nia re­struk­tu­ry­za­cyj­ne­go cha­rak­te­ry­zu­je wie­le uprosz­czeń, któ­re ma­ją na ce­lu dopro­wa­dze­nie do za­war­cia ukła­du w moż­li­wie naj­krót­szym cza­sie – w za­ło­że­niu oko­ło 2-3 mie­się­cy. Postępowanie sanacyjne- ten tryb postępowania wiąże się z najdalej idącą ingerencją sądu. Co do zasady dłużnik zostaje pozbawiony prawa do zarządzania swoim przedsiębiorstwem, które przejmuje ustanowiony przez sąd zarządca. Wniosek o wszczęcie tego postępowania może pochodzić nie tylko od dłużnika, ale również od jego wierzycieli. Postępowanie to może więc być prowadzone również bez zgody dłużnika. Z drugiej strony, dłużnik uzyskuje najdalej idącą ochronę przed egzekucjami - wstrzymane mogą zostać wszystkie postępowania egzekucyjne, w tym również dotyczące wierzytelności nieobjętych układem. Ponadto zarządca ma możliwość podejmowania najdalej idących działań naprawczych (sanacyjnych).  [reklama-ads] Kiedy ostatecznie składamy wniosek o ogłoszenie upadłości? Najprościej rzecz ujmując wtedy, kiedy stan niewypłacalności jest spowodowany innymi przyczynami, które nie są zależne od stanu epidemii Covid-19 albo w momencie, gdy epidemia jedynie przyspieszyła naszą niekorzystną sytuację. Musimy być pewni, że w dalszej perspektywie nie będziemy w stanie utrzymać naszego przedsiębiorstwa i dalsze prowadzenie biznesu przyniesie nam więcej szkód niż pożytku. Warto w tym przypadku zapoznać się z poprzednimi artykułami, które mówią o tym, co to jest ogłoszenie upadłości i jakie są tego konsekwencje. [informacja]Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 1228).[/informacja] Podobne wzory pism: Ogłoszenie upadłości na wniosek wierzyciela – wzór wniosku Masa upadłości – wniosek o wyłączenie majątku z masy Wniosek o ogłoszenie upadłości - wzór

Skutki ogłoszenia upadłości – oddłużenie niesie za sobą konsekwencje

W poprzednim artykule „Jak wyjść z długów? Kilka słów o zgłoszeniu upadłości” mogliście zapoznać się z ogólnymi negatywnymi konsekwencjami upadłości. Tym razem przedstawione zostaną szczegółowe skutki ogłoszenia upadłości, jakie za sobą pociąga ta decyzja, jak chociażby wpływ upadłości na spadek otrzymany przez upadłego czy też na sytuację majątkową małżeństwa dłużnika. [reklama-ads] Skutki ogłoszenia upadłości a spadek nabyty przez upadłego po ogłoszeniu upadłości Spadek  - który po ogłoszeniu upadłości został nabyty przez upadłego - wchodzi w skład masy upadłości. Wiąże się to również z tym, że po ogłoszeniu upadłości, każda czynność, która ma na celu zbycie spadku, jest nieważna. Oczywiście istnieją przypadki, o których warto pamiętać, aby wyłączyć spadek z masy upadłości. Są to sytuacje, gdy m.in. w skład spadku wchodzą składniki majątkowe, które są trudno zbywalne lub niekorzystne dla postępowania i takie, które są wątpliwe co do istnienia lub samej możliwości ich wykonania. [rada]Po wyłączeniu spadku wymieniony spadkobierca powinien złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku. Przykład znajdziesz na stronie polskich konsulatów: https://www.gov.pl/web/niemcy/odrzucenie-lub-przyjecie-spadku. [/rada] O czym musisz pamiętać, składając wniosek? Zgodnie z art. 123 ustawy – Prawo upadłościowe (dalej jako p.u.) oświadczenie upadłego o odrzuceniu spadku lub zapisu windykacyjnego jest bezskuteczne w stosunku do masy upadłości, jeżeli zostało złożone po ogłoszeniu upadłości. [reklama-ads] Stosunki majątkowe dla małżeństwa upadłego W tym przypadku mamy do czynienia z konsekwencjami takimi jak: z dniem ogłoszenia upadłości jednego z małżonków powstaje pomiędzy małżonkami rozdzielność majątkowa (art. 124 ust. 1 p.u.). w sytuacji, gdy małżonkowie pozostawali w ustroju wspólności majątkowej, majątek wspólny małżonków wchodzi do masy upadłości, a jego podział jest niedopuszczalny (art. 124 ust. 1 p.u.). Małżonek upadłego może w tej sytuacji dochodzić w postępowaniu upadłościowym należności z tytułu udziału w majątku wspólnym, zgłaszając tę wierzytelność sędziemu-komisarzowi (art. 124 ust. 3 p.u.); domniemywa się, że majątek wspólny powstały w okresie prowadzenia przedsiębiorstwa przez upadłego został nabyty ze środków pochodzących z dochodów tego przedsiębiorstwa (art. 124 ust. 4 p.u.); do masy upadłości nie wchodzą przedmioty służące wyłącznie małżonkowi upadłego do prowadzenia działalności gospodarczej lub zawodowej, choćby były objęte majątkową wspólnością małżeńską. Nie dotyczy to wyłączenie jednak przedmiotów majątkowych nabytych do majątku wspólnego w ciągu dwóch lat przed dniem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości (art. 124 ust. 5 p.u.). ustanowienie rozdzielności majątkowej na podstawie orzeczenia sądu w ciągu roku przed dniem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości jest bezskuteczne w stosunku do masy upadłości, chyba że pozew o ustanowienie rozdzielności majątkowej został złożony co najmniej na dwa lata przed dniem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości (art. 125 ust. 1 p.u.). po ogłoszeniu upadłości nie można ustanowić rozdzielności majątkowej z datą wcześniejszą niż data ogłoszenia upadłości (art. 125 ust. 2 p.u.).  ustanowienie rozdzielności majątkowej umową majątkową jest skuteczne w stosunku do masy upadłości tylko wtedy, gdy umowa zawarta została co najmniej dwa lata przed dniem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości. Zasada ta znajduje odpowiednie zastosowanie wówczas, gdy umową majątkową ograniczono wspólność majątkową (art. 126 p.u.). [reklama-ads] Skutki ogłoszenia upadłości a zobowiązania upadłego Ogłoszenie upadłości wobec zobowiązań upadłego może mieć dwojakie skutki. Skutki ogłoszenia upadłości będą różne, w zależności od tego czy: ogłoszono upadłość z likwidacją majątku lub czy ogłoszono upadłość z możliwością zawarcia układu. Jakie są zasady wspólne? Z cech wspólnych obu rodzajów postępowań, należy wskazać, iż w obu przypadkach nieważne są postanowienia umowy zastrzegające na wypadek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości lub na wypadek ogłoszenia upadłości, zmianę lub rozwiązanie stosunku prawnego, którego stroną jest upadły (art. 83 p.u.) Z kolei, umowa przeniesienia własności rzeczy, wierzytelności lub innego prawa zawarta w celu zabezpieczenia wierzytelności jest skuteczna wobec masy upadłości, jeżeli została zawarta w formie pisemnej z datą pewną (art. 84 ust. 2 p.u.), za wyjątkiem umowa ustanawiającej zabezpieczenia finansowe na podstawie ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o niektórych zabezpieczeniach finansowych, która dla swojej skuteczności wobec masy upadłości nie wymaga zachowania formy pisemnej z datą pewną (art. 84 ust. 3 p.u.). [reklama-ads] Zawarcie układu w upadłości Ogłoszenie upadłość z możliwością zawarcia układu charakteryzuje się w szczególności tym, iż:   od dnia ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu do dnia uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu albo o umorzeniu postępowania, upadły albo zarządca nie mogą spełniać świadczeń wynikających z wierzytelności, które z mocy prawa  są objęte układem (art. 88 p.u.) w czasie trwania postępowania aż do jego umorzenia lub zawarcia układu albo zmiany sposobu prowadzenia postępowania upadłościowego z postępowania z możliwością zawarcia układu na postępowanie obejmujące likwidację majątku upadłego, wynajmujący lub wydzierżawiający, bez zgody rady wierzycieli, nie może wypowiedzieć umowy najmu lub dzierżawy lokalu lub nieruchomości, w których jest prowadzone przedsiębiorstwo upadłego. Układ może ustanowić zakaz wypowiedzenia tych umów do czasu wykonania układu (art. 90 ust. 1 p.u.). Likwidacja majątku w upadłości Skutki ogłoszenia upadłości z likwidacją majątku są m.in. takie, że: zobowiązania pieniężne upadłego, których termin płatności świadczenia jeszcze nie nastąpił, stają się wymagalne z dniem ogłoszenia upadłości (art. 91 ust. 1 p.u.) zobowiązania majątkowe niepieniężne zmieniają się z dniem ogłoszenia upadłości na zobowiązania pieniężne i z tym dniem stają się płatne, chociażby termin ich wykonania jeszcze nie nastąpił (art. 91 ust. 2 p.u.) z masy upadłości mogą być zaspokojone odsetki od wierzytelności, należne od upadłego, za okres do dnia ogłoszenia upadłości. jeżeli w dniu ogłoszenia upadłości zobowiązania z umowy wzajemnej nie zostały wykonane w całości lub w części, syndyk może wykonać zobowiązanie upadłego i zażądać od drugiej strony spełnienia świadczenia wzajemnego lub od umowy odstąpić (art. 98 ust. 1 p.u.). jeżeli w dniu ogłoszenia upadłości upadły był stroną umowy innej niż umowa wzajemna, syndyk może od umowy odstąpić, chyba że ustawa przewiduje inny skutek (art. 98 ust. 1a p.u.). na żądanie drugiej strony złożone w formie pisemnej z datą pewną, syndyk w terminie trzech miesięcy oświadczy na piśmie, czy od umowy odstępuje, czy też żąda jej wykonania. Niezłożenie w tym terminie oświadczenia przez syndyka uważa się za odstąpienie od umowy (art. 98 ust. 3 p.u.). druga strona, która ma obowiązek spełnić świadczenie wcześniej, może wstrzymać się ze spełnieniem świadczenia, do czasu spełnienia lub zabezpieczenia świadczenia wzajemnego. Prawo to drugiej stronie nie przysługuje, jeżeli w czasie zawarcia umowy wiedziała lub wiedzieć powinna o istnieniu podstaw do ogłoszenia upadłości (art. 98 ust. 4 p.u.). zastrzeżone w umowie sprzedaży na rzecz sprzedawcy prawo własności nie wygasa z powodu ogłoszenia upadłości nabywcy, jeżeli jest skuteczne wobec jego wierzycieli według przepisów Kodeksu cywilnego (art. 101 ust. 1 p.u.). umowa agencyjna wygasa z dniem ogłoszenia upadłości jednej ze stron (art. 103 ust. 1 p.u.).  w razie upadłości dającego zlecenie agent ma prawo dochodzić w postępowaniu upadłościowym swojej wierzytelności powstałej z tytułu straty poniesionej wskutek wygaśnięcia umowy (art. 103 ust. 2 p.u.). pobranie z góry przez upadłego przed ogłoszeniem upadłości czynszu najmu rzeczy ruchomej za czas dłuższy niż sześć miesięcy, licząc od dnia ogłoszenia upadłości, nie zwalnia najemcy od obowiązku zapłaty czynszu do masy upadłości (art. 106 p.u.). z dniem ogłoszenia upadłości umowa kredytu wygasa, jeżeli przed tym terminem kredytodawca nie przekazał środków pieniężnych do dyspozycji upadłego. Kredytodawca może dochodzić naprawienia szkody w postępowaniu upadłościowym, zgłaszając te wierzytelności sędziemu-komisarzowi. w razie ogłoszenia upadłości korzystającego z rzeczy na podstawie umowy leasingu syndyk może, za zgodą sędziego-komisarza, wypowiedzieć umowę leasingu ze skutkiem natychmiastowym. [reklama-ads] Przykładów z zakresu upadłości jest o wiele, wiele więcej. W przypadku wystąpienia problemów finansowych, w których popadasz w spiralę zadłużenia, warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnych pełnomocników, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie w obsłudze podmiotów gospodarczych. Jeżeli zastanawiasz się nad złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości bądź nad restrukturyzacją - nie wahaj się i pozwól dobrać dla siebie odpowiednie rozwiązania. Zapraszamy do śledzenia kolejnych wpisów w tej tematyce. [informacja]Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 1228).[/informacja] [reklama-ads] Podobne wzory pism: Ogłoszenie upadłości na wniosek wierzyciela – wzór wniosku Masa upadłości – wniosek o wyłączenie majątku z masy Wniosek o ogłoszenie upadłości - wzór