Zamówienia publiczne: szkolenie, kurs, a może warsztaty?

Zamówienia publiczne oraz Prawo Zamówień Publicznych to wciąż gorący temat dla wielu przedsiębiorców starających się pozyskać zamówienia w ramach przetargów publicznych. Skomplikowane procedury i liczne zmiany w przepisach sprawiają jednak, że żeby odnieść sukces w tej dziedzinie wciąż trzeba inwestować w szkolenia, kursy i warsztaty dla pracowników. Które z nich warto wybrać?
Zamówienia publiczne

Zamówienia publiczne

Czym są zamówienia publiczne? Zamówienia publiczne to cały system formalno-prawny w ramach którego państwo poprzez rozmaite swoje agendy i instytucje zamawia produkty i usługi od prywatnych przedsiębiorstw poprzez organizację przetargów publicznych.

Przetarg publiczny jest natomiast formalnym sposobem prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

System zamówień publicznych w Polsce wdrożony został jako odpowiedź na potrzebę zapewnienia jawności i równości w dziedzinie kontraktów podpisywanych przez agendy rządowe, instytucje publiczne, samorządy itp. Pomaga on ukrócić korupcję. Jak też zapewnić, że instytucje publiczne zamawiają wykonanie produktów lub usług na najlepszych możliwych do uzyskania na rynku warunkach.

Prawo zamówień publicznych i zmiany w PZP

W Polsce funkcjonuje ustawa o Prawie zamówień publicznych. PZP stano i jeden z najobszerniejszych aktów prawnych w polskim systemie prawnym, a jednocześnie jest to akt podlegający bardzo częstym zmianom i nowelizacjom.

Każdy przedsiębiorca, który chce startować w przetargach publicznych powinien znać nie tylko zapisy PZP. Ale też praktyczne procedury związane z ubieganiem się o udzielenie zamówienia publicznego. Jak to jednak zrobić, gdy procedury i przepisy zmieniają się co kilka miesięcy?

Z myślą o rozwiązaniu tego problemu na rynku szkoleniowym dostępny jest cały szereg szkoleń z zamówień publicznych, kursów poświęconych zamówieniom publicznym i PZP, warsztatów praktycznych z procedur i przetargów publicznych itp.

Listę szkoleń zamówienia publiczne możemy znaleźć między innymi w portalu szkoleniowym Eventis pod adresem https://eventis.pl/szkolenia/zamowienia-publiczne. Znajdziemy tu kalendarz szkoleń, kursów, warsztatów, a nawet konferencji z zamówień publicznych.

Na stronie zapoznamy się nie tylko z tytułami i datami szkoleń, ale też z ich programem, cenami uczestnictwa i możliwością zgłoszenia się online. Sama lista zawiera zarówno szkolenia z zamówień publicznych online, jak i stacjonarne. Realizowane w największych miastach w Polsce.

W gąszczu szkoleń, kursów i warsztatów z zamówień publicznych łatwo się jednak zgubić, a wybór najlepiej dopasowanego do naszych potrzeb kursu czy szkolenia sprawia nie lada trudność. Przybliżamy kto i dlaczego powinien rozważyć szkolenia zamówienia publiczne.

Do kogo kierowany jest kurs zamówienia publiczne, a kto powinien wziąć udział w warsztatach z zamówień publicznych i przetargów publicznych.

Szkolenia zamówienia publiczne, szkolenia PZP, szkolenia przetargi publiczne

Do kogo kierowane są szkolenia z zamówień publicznych, prawa zamówień publicznych i przetargów publicznych? Przede wszystkim do ekspertów i specjalistów w tej tematyce, którzy chcą zapoznać się ze ściśle określonym zakresem zagadnień w tym temacie.

Np. ze zmian wprowadzonych w PZP, zagadnień formalnych, takich jak elektronizacja zamówień publicznych, tryby przetargów publicznych czy procedury kontrolne w zamówieniach publicznych.

Szkolenia takie trwają z reguły od 1 do 3 dni szkoleniowych. Skupiają się na prezentacjach, prelekcjach i omówieniu praktycznej strony danego zagadnienia. Osoba początkująca lub z niewielkim doświadczeniem może mieć trudności w wyniesieniu z takiego szkolenia odpowiedniej wartości.

Kurs zamówień publicznych, kursy PZP

W odróżnieniu od szkoleń, kurs zamówień publicznych, czasami nazywany też kurs PZP to program rozwojowy skierowany przede wszystkim do osób początkujących. Dopiero rozpoczynających swoją przygodę z przetargami i zamówieniami publicznymi. Kurs taki ma za zadanie niejako przygotować do podjęcia pracy w zawodzie specjalisty ds. zamówień publicznych bądź po stronie zamawiającego bądź po stronie wykonawcy.

Kurs zamówień publicznych zaczyna się od omówienia podstaw. A więc przepisów prawa i źródeł prawa w zamówieniach publicznych, procedur administracyjnych, dobrych praktyk itp.

Chociaż zagadnienia omawiane w trakcie kursu pokrywają od A do Z tematykę zamówień publicznych, to omawiają ją jednak dosyć pobieżnie w podstawowym zakresie. Osoby zainteresowanie pogłębieniem wiedzy oraz rozwojem kompetencji praktycznych powinny kierować swoją uwagę w kierunku szkoleń i warsztatów.

Warsztaty zamówienia publiczne

Warsztaty z zamówień publicznych to najbardziej praktyczna, nastawiona na rozwój umiejętności operacyjnych, forma zajęć poświęconych PZP. To nic innego jak cały szereg ćwiczeń, czy to indywidualnych, czy grupowych, ale też paneli dyskusyjnych, quizów itp. Ich celem jest nauczenie uczestników korzystania z konkretnych narzędzi.

Mogą to być warsztaty poświęcone korzystaniu z elektronicznej platformy składania dokumentów w przetargach publicznych, poprzez ćwiczenia z przygotowania dokumentacji niezbędnej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Sposób poprowadzenia zajęć nastawiony jest na uczenie się poprzez działanie.

Nie ważne czy ostatecznie zdecydujemy się na udział w szkoleniu z zamówień publicznych, kursie czy też warsztatach, na pewno będzie to dobra inwestycja we własne umiejętności, a dla firmy szansa na lepsze wyniki osiągane w postępowaniach przetargowych.

Artykuł partnera

Admin
Admin

więcej porad

Sprzedaż online a działalność gospodarcza

Sklep internetowy może prowadzić każdy. Polskie prawo nie stawia większych ograniczeń co do podmiotów chcących rozpocząć sprzedaż online. Podejmując się jednak takiego zajęcia, należy pamiętać o założeniu działalności gospodarczej. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach rejestracja firmy nie będzie wymagana. Firma z kolei wiąże się z koniecznością uiszczania podatku dochodowego oraz – w przeważających sytuacjach – także podatku od towarów i usług oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. [reklama-ads] Warto zatem zastanowić się jaka forma działalności będzie najlepszym rozwiązaniem przy danej kategorii oferowanych produktów, jaki system podatkowania będzie odpowiadał wymaganiom przedsiębiorcy, oraz czy warto decydować się na opłacanie ZUS. Sprzedaż online a rejestracja działalności Zasadniczo sprzedaż towarów lub usług online będzie wiązała się z koniecznością rejestracji przedsiębiorstwa. Wyjątek stanowi działalność nierejestrowana (o której poniżej). Handel można prowadzić w niemalże każdej dostępnej w polskim systemie prawnym formie. Może być to jednoosobową działalność gospodarcza, spółka cywilna lub któraś ze spółek prawa handlowego. Wyjątek stanowi spółka partnerska, która została przeznaczona do prowadzenia wyłącznie ustawowo określonych aktywności zawodowych, tzw. wolnych zawodów (np. notariuszy, architektów, adwokatów, lekarzy itd.). Jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółkę cywilna należy zarejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Spółki prawa handlowego rejestruje się w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). [reklama-ads] [rada]Rejestrując działalność gospodarczą należy wskazać przeważający rodzaj wykonywanej działalności, tzw. PKD. Dla sklepów internetowych najczęściej będzie to PKD 47.91.Z - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. [/rada] Działalność nierejestrowana Działalność nierejestrowana jest nazywana również działalnością gospodarczą „na próbę”. Jest to forma prowadzenia firmy, która nie wymaga od przedsiębiorcy rejestracji działalności do czasu osiągniecia określonego ustawą limitu przychodów. Działalność ta pozwala zatem sprawdzić, czy na rynku będzie popyt na oferowane przez przedsiębiorcę towary lub usługi. Działalność nierejestrowana może być prowadzona w przypadku, gdy przychód w skali miesiąca nie przekracza 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2022 roku jest to 1 505 zł (1/2 z 3010 zł brutto). Drugim warunkiem jest brak wykonywania działalności gospodarczej w trakcie ostatnich 60 miesięcy (5 lat). [reklama-ads] [rada]Jeżeli w ciągu danego miesiąca przedsiębiorca przekroczy wyżej wskazany próg przychodu, ma obowiązek dokonania rejestracji firmy w terminie 7 dni, licząc od dnia przekroczenia limitu przychodów.[/rada] Rodzaje opodatkowania Założenie przedsiębiorstwa wiąże się także z wyborem formy opodatkowania. Jest to istotne, gdyż system podatkowy nie pozwala na zmianę formy w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego). Dokonując decyzji warto się zatem porządnie zastanowić. Przedsiębiorcy stawiający na sprzedaż online mogą wybrać spośród trzech form opodatkowania: podatek według skali podatkowej; podatek liniowy; ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Skala podatkowa Skala podatkowa jest podstawowym (domyślnym) rodzajem opodatkowania. Jest to tzw. opodatkowanie na zasadach ogólnych. Jej wyboru nie trzeba zgłaszać do urzędu skarbowego, jest on ustanawiany niejako z automatu. W tej formie opodatkowania wysokość podatku dochodowego jest zależny od wysokości osiągniętego w ciągu roku dochodu: [reklama-ads] do 120 000 zł stawka wynosi 17%; powyżej 120 000 zł stawka wynosi 32%. Opodatkowanie na zasadach ogólnych pozwala na obniżanie podatku dzięki możliwości ewidencjonowania kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że dokonując zakupu towarów lub usług związanych z prowadzeniem działalności przedsiębiorca może je odliczyć od osiągniętego przychodu pomniejszając tym samym swój dochód (przychód – koszty = dochód). Dodatkowym plusem jest także kwota wolna od podatku, która w roku 2022 wynosi 30 000 zł. Podatek liniowy Podatek liniowy pozwala z kolei na opodatkowanie dochodów jedną stawą podatku. Podatek ten wynosi 19%. Wyższość tej formy opodatkowania nad skalą podatkową uwidacznia się w momencie, gdy podatnik osiąga dochód przekraczający 120 000 zł – wówczas nie jest zmuszony do płacenia 32%, a w dalszym ciągu do 19%.   Podatek liniowy również jest liczony od dochodu co znaczy, że możliwe jest odliczanie kosztów od osiągniętych przychodów. Wyłączona jest natomiast możliwość skorzystania z kwoty wolnej od podatku. Ryczał od przychodów ewidencjonowanych [reklama-ads] Ryczałt ewidencjonowany stanowi uproszczoną formę opodatkowania. W tym wypadku wysokość podatku oblicza się na podstawie przychodu przedsiębiorcy. Nie ma zatem możliwości odliczania kosztów uzyskania przychodu.  [rada]Ryczałt ewidencjonowany nie jest rodzajem podatku dochodowego. Wylicza się go od przychodów.[/rada] Mimo powyższego, sprzedawcy internetowi bardzo często korzystają z tej formy opodatkowania, bowiem w przypadku PKD 47.91.Z, czyli sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, ryczałt wynosi 3%. Warto jednak pamiętać, że przy handlu towarami o wysokiej wartości zakupu od producenta lub importera i niskich marżach, taka forma opodatkowania może stać się nieopłacalna. Ryczałt będzie najbardziej korzystny przy wysokich przychodach i niskich kosztach. Co z podatkiem VAT? [reklama-ads] Rejestracja przedsiębiorcy jako czynnego podatnika VAT nie zawsze będzie wymagana. Bowiem zwolnieni od podatku są przedsiębiorcy u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. W przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie działalności w trakcie roku podatkowego sprzedaż jest zwolniona z podatku, jeżeli przewiduje on, iż wartość sprzedaży do końca roku podatkowego, w którym rozpoczął działalność, nie przekroczy takiego limitu. W niektórych wypadkach jednak zwolnienie zostaje wyłączone, a VAT należy opłacać już od pierwszej zarobionej złotówki. Będzie tak m.in. przy obrocie towarami objętymi akcyzą czy wyroby z metali szlachetnych. Nierejestrowanie się jako VATowiec jest szczególnie korzystne wówczas, gdy koszty prowadzenia działalności są niskie, gdy przedmiotem sprzedaży są towary własnej produkcji, a do ich produkcja nie są używane drogie materiały, jak również w przypadku, gdy oferta kierowana jest wyłącznie do osób prywatnych, które nie będą „wymagały” faktury VAT (osoby fizyczne nie mogą odliczyć podatku naliczonego od podatku należnego). Dołączenie do czynnych podatników VAT będzie zatem opłacalne, gdy firma będzie generowała wysokie koszty, np. gdy będzie wymagała dużych nakładów na rozwój lub, gdy sklep będzie oferował towary pozyskiwane od zewnętrznych dostawców. [reklama-ads] Przedsiębiorca a ZUS Obowiązek opłacania składek społecznych i zdrowotnych obowiązuje w przypadku, gdy przedsiębiorca zdecyduje się na prowadzenie firmy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej, spółki jawnej, komandytowej lub jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. ZUS nie jest wymagany natomiast przy spółce komandytowo-akcyjnej, akcyjnej, prostej spółce akcyjnej, a także wieloosobowej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Warto pamiętać, że decydując się na dołączenie do płatników ZUS, przedsiębiorca ma możliwość skorzystania ze składek preferencyjnych. Więcej o tym pisaliśmy TUTAJ. [reklama-ads]

Sklep internetowy zgodny z prawem

Rynek e-commerce rozwija się niezmiernie dynamicznie, przyciągając coraz więcej osób, które chciałyby spróbować swoich sił w biznesie. Z form sprzedaży jakie oferuje Internet, najlepszym rozwiązaniem wydaje się własny sklep internetowy. [reklama-ads] Daje największą swobodę w działaniu oraz pozwala na omijanie (coraz wyższych) opłat pośredników, za korzystanie z ich portali sprzedażowych. Zanim jednak przyjdzie czas na zyski, należy zadbać o stronę prawną działalności. Poniżej wskazujemy podstawowe wymogi, jakie muszą zostać spełnione jeszcze przed dokonaniem pierwszej transakcji online.   Przede wszystkim działalność gospodarcza Mimo iż istnieje możliwość prowadzenia działalności nierejestrowanej, która pozwala prowadzić firmę bez formalności do czasu osiągania przychodów miesięcznych przekraczających 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę, to zakładając sklep przedsiębiorcy liczą raczej na o wiele wyższy zarobek. W związku z tym, zanim ktokolwiek pomyśli o regularnej sprzedaży w sieci powinien w pierwszej kolejności zarejestrować firmę. Nie ma tutaj znaczenia rodzaj działalności, może być to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, czy jedna z dostępnych spółek prawa handlowego. Brak wpisu w CEIDG lub KRS naraża sprzedawcę na dolegliwe kary administracyjne. [reklama-ads] Sprzedaż towarów i usług online pod omawianym względem, nie różni się od handlu tradycyjnego. Sprzedawca jest obowiązany do rejestracji działalności, odprowadzania podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług (o ile jest czynnym płatnikiem VAT), a w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, także do płacenia składek ZUS. Ustawa – Prawo przedsiębiorców jednoznacznie to przesądza. Zgodnie bowiem z art. 3 ustawy działalnością gospodarczą jest każda zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. W sposób wyczerpujący wypełnia to definicję sprzedaży internetowej. Sklep internetowy – bez regulaminu ani rusz Regulamin sklepu w świecie e-commerce pełni rolę umowy sprzedaży zawieraną z kupującym. Każdy klient ma prawo do przejrzystych informacji co najmniej na temat: nazwy i siedziby przedsiębiorcy; rodzaju możliwego kontaktu ze sprzedawcą (nr telefonu i adres email). Jeżeli w ramach działalności funkcjonuje infolinia przedsiębiorca ma obowiązek wskazać koszt połączenia; warunków zawierania i rozwiązywania umowy z przedsiębiorcą – przede wszystkim klient musi otrzymać informacje, że składając zamówienie zobowiązuje się je opłacić (art. 17 ustawy o prawach konsumenta); sposobów dostarczenia zamawianego produktu lub wykonanej usługi; sposobów zapłaty i ewentualnych dodatkowych kosztów z nimi związanych - o ile takie występują; możliwości reklamacji wadliwych produktów; prawa konsumenta do odstąpienia od umowy sprzedaży; [reklama-ads] Większość sklepów internetowych oferuje towary i usługi przeznaczone do użytku konsumenckiego. W relacjach przedsiębiorca – konsument, ten drugi jest znacznie lepiej chroniony przez ustawodawcę. Należy o tym pamiętać przy formułowaniu treści regulaminu sklepu. Informacje o produkcie Oferując dany produkt sprzedawca ma obowiązek poinformować potencjalnego kupującego o jego cechach, właściwościach oraz przeznaczeniu. Do każdego towaru należy dołączyć fotografie obrazujące jego faktyczny stan i wygląd. Trzeba również pamiętać o poinformowaniu klienta o cenie towaru lub usługi. Oferując produkty przeznaczone dla konsumentów należy podawać cenę całkowitą, tj. brutto (zawierającą wszystkie podatki).Warto zawrzeć także informację o cenie dostawy lub odnośnik do podstrony, w której koszty dostawy zostały szczegółowo opisane. [reklama-ads] RODO równie ważne Informacje o przetwarzaniu danych osobowych osób fizycznych (tzw. polityka prywatności) są nieodzowną częścią sklepu internetowego. Sprzedawca ma obowiązek wskazać osobę administratora danych oraz sposób i zakres przetwarzania danych. [paragraf] Artykuł 13 RODO - Informacje podawane w przypadku zbierania danych od osoby, której dane dotyczą. 1. Jeżeli dane osobowe osoby, której dane dotyczą, zbierane są od tej osoby, administrator podczas pozyskiwania danych osobowych podaje jej wszystkie następujące informacje: a)  swoją tożsamość i dane kontaktowe oraz, gdy ma to zastosowanie, tożsamość i dane kontaktowe swojego przedstawiciela; b) gdy ma to zastosowanie – dane kontaktowe inspektora ochrony danych; c) cele przetwarzania danych osobowych, oraz podstawę prawną przetwarzania; d) jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) – prawnie uzasadnione interesy realizowane przez administratora lub przez stronę trzecią; e) informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców, jeżeli istnieją; f) gdy ma to zastosowanie – informacje o zamiarze przekazania danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej oraz o stwierdzeniu lub braku stwierdzenia przez Komisję odpowiedniego stopnia ochrony lub w przypadku przekazania, o którym mowa w art. 46, art. 47 lub art. 49 ust. 1 akapit drugi, wzmiankę o odpowiednich lub właściwych zabezpieczeniach oraz informację o sposobach uzyskania kopii tych zabezpieczeń lub o miejscu ich udostępnienia. [reklama-ads] 2. Poza informacjami, o których mowa w ust. 1, podczas pozyskiwania danych osobowych administrator podaje osobie, której dane dotyczą, następujące inne informacje niezbędne do zapewnienia rzetelności i przejrzystości przetwarzania: a) okres, przez który dane osobowe będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu; b) informacje o prawie do żądania od administratora dostępu do danych osobowych dotyczących osoby, której dane dotyczą, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub o prawie do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także o prawie do przenoszenia danych; c) jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) lub art. 9 ust. 2 lit. a) – informacje o prawie do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem; d) informacje o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego; e) informację, czy podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym lub umownym lub warunkiem zawarcia umowy oraz czy osoba, której dane dotyczą, jest zobowiązana do ich podania i jakie są ewentualne konsekwencje niepodania danych; f) informacje o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4, oraz – przynajmniej w tych przypadkach – istotne informacje o zasadach ich podejmowania, a także o znaczeniu i przewidywanych konsekwencjach takiego przetwarzania dla osoby, której dane dotyczą. [reklama-ads] 3. Jeżeli administrator planuje dalej przetwarzać dane osobowe w celu innym niż cel, w którym dane osobowe zostały zebrane, przed takim dalszym przetwarzaniem informuje on osobę, której dane dotyczą, o tym innym celu oraz udziela jej wszelkich innych stosownych informacji, o których mowa w ust. 2. [/paragraf] Polityka Cookies Każda strona internetowa korzysta z tzw. plików cookies. Pliki te stanowią pliki tekstowe, które są umieszczane na komputerze przez odwiedzane witryny. Są one powszechnie stosowane w celu usprawnienia działania stron internetowych lub zwiększenia ich wydajności, a także w celu dostarczenia informacji właścicielom witryny. W związku z powyższym każdy właściciel sklepu internetowego ma obowiązek poinformować odwiedzających jego stronę o tym fakcie oraz wskazać, w jaki sposób pliki te są zbierane, przetrzymywane i usuwane. Sklep internetowy a prawa autorskie [reklama-ads] Właściciele sklepów internetowych powinni pamiętać, że wszelkie teksty, zdjęcia, utwory muzyczne, filmy, znaki graficzne dostępne w sieci stanowią czyjąś własność. Oznacza to, że korzystanie z cudzych utworów wymaga zgody ich autorów lub posiadaczy praw autorskich. W praktyce oznacza to, że sprzedawca chcąc korzystać z fotografii oraz opisów producentów, których produkty sprzedaje, powinien uzyskać na to zgodę. Podobnie jest z obrazami (tzw. stocki), które często używane są na blogach prowadzonych wraz ze sklepem. Lepiej nie posiłkować się wtedy obrazami z galerii googla, a skorzystać ze specjalnych giełd stockowych (większość z nich oferuje darmowe obrazy). Co dalej? Polityka prokonsumencka zostaje cały czas rozwijana. Nie ma zatem co liczyć na poluzowanie wymogów formalnych stawianych przed przedsiębiorcami. Jeżeli zatem chcesz uniknąć problemów prawnych i wydatków z tym związanych, skorzystaj z naszych usług. Pomagamy przedsiębiorcom w zakładaniu biznesów i ich rozwoju. Tworzymy umowy gospodarcze, regulaminy i polityki RODO dostosowane indywidualnie pod każdego klienta. [reklama-ads] [informacja]Podstawa prawna: ustawa z dnia 6 marca 2018 roku - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162). ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz.U. z 2020 r. poz. 287) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/we (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz.UE.L Nr 119, str. 1).[/informacja]