Wadliwy prezent, nieudany wyjazd czy zaginiony szalik podczas imprezy – jak bronić swoich praw?

prezent

Okres świąteczny to czas odpoczynku i spokoju, w którym jesteśmy w stanie przymknąć oko na wiele spraw. Jednakże, kiedy dochodzi do naruszenia naszych praw (w tym przypadku konsumenckich) powinniśmy umieć się bronić. Wadliwy prezent, nieudany wyjazd świąteczny, czy zaginiony płaszcz podczas imprezy – wszystkie te rzeczy podlegają reklamacji.

Do powyższego koszyka dochodzi także prezent niechciany czy nietrafiony. W tym jednak przypadku jego zwrot czy wymiana nie zawsze jest naszym prawem, wiele zależy od woli sprzedawcy.

Wadliwy prezent

W sytuacji zakupu bądź otrzymania wadliwego towaru (prezentu) wystarczy paragon lub inny dowód zakupu, by móc od sprzedawcy żądać naprawy, wymiany towaru bądź obniżenia ceny. Natomiast gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Należy podkreślić, że przy reklamacji towaru zwrot pieniędzy na kartę podarunkową jest niedopuszczalny. Karta podarunkowa wchodzi w grę jedynie w przypadku zwrotu towaru bez podawania przyczyny (kiedy nie posiada on wad). W większości wypadków termin do złożenia reklamacji wynosi 2 lata od daty zakupu.

Ważne! Pamiętajmy, że oprócz gwarancji, która ma charakter fakultatywny, sprzedawców obowiązuje również 2 letni okres „rękojmi”. Z punktu widzenia konsumenta jest to o wiele skuteczniejsza forma ochrony swoich praw. Więcej o rękojmi pisaliśmy tutaj!

Nieudana impreza

Bądźmy świadomi, że również nieudana impreza może zostać zareklamowana. W sytuacji gdy organizator nie wywiązał się ze swoich zobowiązań – np. na balu sylwestrowym zamiast obiecywanej muzyki na żywo puszczał muzykę z płyt, lub jeżeli na wyjeździe świątecznym, zamiast w 4-gwiazdkowym hotelu z basenem i sauną, zostaliśmy zakwaterowani w hotelu 3-gwiazdkowym bez żadnych udogodnień – mamy prawo domagać się zwrotu części pieniędzy. Termin na złożenie reklamacji i żądanie obniżenia ceny wynosi 30 dni.

Co istotne reklamacja obowiązuje również w przypadku zaginięcia naszej własności np. płaszcza czy szalika, podczas imprezy. Wszelkie informacje typu „za rzeczy pozostawione w szatni nie ponosimy odpowiedzialności” są praktyką niezgodną z prawem. Przedsiębiorca, który prowadzi szatnię, odpowiada za powierzone mu rzeczy.

Czytaj też: Zakupy przez Internet

Co jeżeli prezent nie posiada wad ale chcielibyśmy go zwrócić?

Chcielibyśmy zwrócić nietrafiony prezent, posiadamy przy tym paragon oraz kartę gwarancyjną. Zdawać by się mogło, że nie powinno być z tym problemu. Niestety, nie w każdym wypadku może być to możliwe. Przy czym osoby, które zrobiły zakup przez Internet mogą odetchnąć z ulgą – ich sytuacja jest o wiele prostsza.

Jak zwrócić nietrafiony prezent kupiony w sklepie stacjonarnym?

Jak to zostało podane wcześniej, sprzedawca ma obowiązek przyjąć rzecz, wyłącznie gdy okaże się ona wadliwa. W przypadku gdy owych wad nie posiada, sprzedawca nie ma obowiązku zwrotu pieniędzy. Jednakże, obecnie wiele sklepów dopuszcza taką możliwość, jednocześnie ich spora część pieniądze zwraca środki na karty podarunkowe. W przypadku kart podarunkowych pieniądze można wykorzystać wyłącznie na następne zakupy w sklepie sprzedawcy.

Należy pamiętać, że towar można zwrócić jedynie z dowodem zakupu (tj. paragonem lub fakturą), a na towarze musi znajdować się jego metka.

Jeśli sklep nie przewiduje zwrotów, czasami warto zapytać czy możliwa będzie zamiana danego towaru na inny, np. na inny model zakupionego swetra świątecznego. Zazwyczaj taka praktyka nie stanowi problemu dla sprzedawcy.  

Zwrot prezentu zakupionego przez Internet

W przypadku towaru zakupionego przez Internet sytuacja ma się zgoła inaczej niż przy sklepie stacjonarnym. Tutaj konsument ma prawo zrezygnować z zakupu w ciągu 14 dni. Co ważne może tego dokonać beż uzasadniania swojej decyzji. Termin ten liczy się od dnia zawarcia umowy na usługę lub dostarczenia zamówionego artykułu.

Ważne! Jeśli konsument nie został poinformowany przez sprzedawcę o prawie odstąpienia od umowy, termin na odstąpienie wydłuża się o 12 miesięcy od dnia upływu 14-dniowego terminu. Przy czym, jeżeli w tym czasie sprzedawca poinformuje klienta o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy – znów zaczyna obowiązywać termin 14-dniowy.

Należy pamiętać, że rezygnując z zakupu, należy złożyć sprzedawcy pisemne oświadczenie. Przesłać je można listowanie lub mailowo. Po wysłaniu oświadczenia konsument ma 14 dni na odesłanie rzeczy (na swój koszt).

Trzeba mieć na uwadze, że nie wszystkie rzeczy mamy prawo zwróci. Zrezygnować nie można z:

  • rzeczy kupionej na aukcji;
  • rzeczy wyprodukowanej na specjalne zamówienie konsumenta, według jego indywidualnych potrzeb;
  • produktów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub przeterminowaniu (np. zakup mleka w sklepie internetowym);
  • przedmiotów, które zostały dostarczone w zapieczętowanych opakowaniach i ze względów higienicznych tracą wartość po otwarciu (np. soczewki kontaktowe);
  • płyt CD, DVD, Blue Ray lub oprogramowania komputerowego, które zostało otwarte po dostarczeniu (nie możemy zwrócić płyty po rozfoliowaniu).

Sprzedawca następnie ma obowiązek, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zwrócić klientowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszt dostawy produktu do klienta. Zwrot kosztów dostawy nie obejmuje jednak sytuacji, gdy klient zdecydował się na sposób dostawy inny niż najtańszy sposób dostępny w sklepie.

Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu płatności, jakiego użył konsument, chyba że zgodził się on na inny sposób zwrotu.

 

Autor Radosław Pilarski